Välkommen till Roslagstext förlag

Här hittar du det mesta om Kim M. Kimselius och hennes böcker.


tisdag 25 september 2018

Kim M. Kimselius nya böcker släpps på Bokmässan i Göteborg

.
2018 års nya böcker släpps på Bokmässan i Göteborg

Dags att presentera 2018 års nya böcker inför Bokmässan i Göteborg. I år är det lite av ett jubileum med 50 utgivna böcker. Vi börjar med Kims absolut bästa bok:

Tsunamikatastrofen i Lissabon
Tsunamikatastrofen i Lissabon är den absolut bästa bok Kim har gjort, och det är inte bara hon själv som tycker det, även de som läst boken höjer den till skyarna. Det här är den 23:e historiska äventyrsboken om Theo och Ramona.

Baksidestext:
En jordbävning inträffar i havet nära Lissabon, Portugal, den 1 november 1755. Jordbävningen är mycket kraftig. Skalvet orsakar stora skador på staden. Theo och Ramona befinner sig mitt i katastrofens centrum. De kämpar för sina liv, tillsammans med alla andra drabbade. De människor som klarat sig andas ut, utan att veta vad som är på väg mot dem. En halvtimme efter skalvet kommer en flera meter hög tsunami. Mitt i vägen för den gigantiska vågen står de överlevande, som flytt ned till hamnen för att undkomma fallande byggnader och eldens härjningar. Ännu en gång får de kämpa för att överleva.
En levande skildring av händelserna som tog många av stadens liv och förintade större delen av Lissabon. En oförglömlig läsning!

Läsarnas omdömen om Tsunamikatastrofen i Lissabon:
"Att väva ihop en bra historia med just historia är en konst och det lyckas du extremt bra med i denna bok (det bästa med boken). Man sträckläser och sugs in i handlingen och jag tycker att denna bok är en av dina bästa (boken var spännande!). Det är en jättebra balans i boken. I någon enstaka bok som du skrivit tidigare får jag ibland en känsla ibland av att du har så mycket information/händelser som du vill få ner så det känns som du haft ”bråttom” att skriva 😊 (=jag läser den snabbare och snabbare). Men Tsunamikatastrofen i Lissabon är perfekt och en njutning att läsa. Och jag älskar även din faktadel (jag lärde mig både från den och storyn)!" Carola Winberg

"Vilken bok! Som vanligt när det gäller Ramona och Theo äventyr. Spänning från första till sista sidan. En stark skildring av historik och påhitt om folks öden och upplevelser!
Jag hade själv inte hört så mycket om denna katastrof så man lär sig mycket av dina böcker också. Spännande att följa även din resa för att fina fakta och inspiration till denna bok.
Redan som ungdom när jag läste dina böcker slogs jag av hur tiden bara kan flyga iväg när man läser. Man kan helt enkelt inte sluta. Man vill hela tiden veta. Vad händer nu? Vad leder detta till? Hur tänkte han/hon där? Svaren kommer sakta men säkert krypande ju längre man läser men en del karameller får man suga längre på. För alla som älskar spänning blandat med lätt fakta och romantik rekommenderar jag denna bok starkt.
Tack Kim för ännu en klassiker." Lotta Sandström

"Jag blev otroligt överraskad av att Kimn fick med mig på en världsresa genom tiden. Hon tog mig till Lissabon året 1755. Av hennes berättelse så kunde jag känna, se och höra det som hände där och då. Hon målade upp en värld som var enkel för mig att se. Kim berättar på ett levande sätt och lär mig historia på vägen. När jag hör om något som är intressant. Då söker jag på det. Jag sökte på Tsunamikatastrofen i Lissabon och fick läsa att det faktiskt har hänt en gång i tiden. Det gjorde boken än mer intressant. Kim har fått mig att vilja åka till Lissabon och besöka platser som har betydelse för landet. Jag skulle också vilja göra en tidsresa. Tänk om det hade varit möjlig. Kim har skrivit boken på ett sätt som gör den mycket lättläslig. Den har många kapitel vilket jag tycker är positivt. Det får mig att bara vilja läsa ett kapitel till, och ett till, och ett till….osv. Och det var det jag gjorde. Det tog inte lång stund för mig att läsa ut boken.Kim har satt in både historiefakta och bilder från hennes research när hon var i Lissabon. Tack vare det har jag lärt känna både landet och staden. Härligt. Tack Kim för den spännande och mycket intressanta boken." Elisabeth Andersson, Sjubarnsmamman


"Nu har jag läst klart boken. Boken är svår att lägga ifrån sig så jag hade hoppats kunna läsa den fortare men har börjat få problem med att läsa böcker, efter en 10-15 minuter får jag fruktansvärt ont i huvudet och då går det inte att fortsätta. Som tur är finns väldigt gott om ljudböcker. Det bästa med boken är alla minnen som kommer tillbaka från det andra böckerna och glädjen man känt sen man var liten. Sättet du beskriver djuren på som gör dem till en familjemedlem som man bryr sig om och inte bara ett djur som utfyllnad. Hur du beskriver platserna som får en att känna sig som om man är där själv och ser det framför sig. Jag tyckte boken var väldigt spännande man oroade sig för flera av karaktärerna även Theo och Ramona (även om man vet att de kommer klara sig). Man kan inte låta bli att undra hur det gick alla de stötte på, och hela staden. Man fastnar så för karaktärerna att man vill veta hur det gick för dem senare.Jag hade aldrig hört talas om Tsunamin och jordbävningarna i Lissabon innan jag läste boken så det skulle jag väl absolut säga att jag lärt mig något nytt. Jag ger den precis som de andra böckerna jag läst en solklar 5a." Lillemor Sunnegård


"Vi får verkligen befinna oss i Lissabon under katastrofens centrum och det är tydligt att författaren gjort en gedigen research då boken är väldigt välbearbetad. Stundtals är den obehaglig att läsa, men det kanske inte kommer som en överraskning då den handlar om en jordbävning och tsunamikatastrof." Barnboksfamiljen

"Annandag jul 2004 lärde jag ett nytt ord, tsunami. Ordet är japanska och betyder flodvåg. En sådan uppstod i Indiska Oceanen till följd av en jordbävning på havsbotten och orsakade den svåra katastrofen runt oceanen, främst i Thailand. Men ordet var helt nytt för mig och jag har aldrig hört om någon annan tsunami, vare sig förr eller senare. Men det kan väl ändå inte vara den enda som inträffat? Nej, nu känner jag till en tsunami till, tack vare Kim M Kimselius.Den 1 november 1755, på Alla helgons dag när i stort sett varenda människa i Lissabon var i kyrkan, inträffade först en av de kraftigaste jordbävningarna någonsin, närmare 9 på dagens richterskala. Kyrkorna rasade samman över människomassorna, och de många vaxljusen som var tända orsakade eldsvådor. De människor som inte dog i rasmassorna sökte sig mot hamnen, bort från elden och i hopp om att komma på en båt som tog dem från katastrofen. Då kom tsunamin… I detta inferno befinner sig Ramona och Theo, på en av sina tidsresor och med uppdrag att rädda en kvinna från att dö av en fallande sten. Det är på håret att de själva klarar sig med livet i behåll, särskilt Theo råkar riktigt illa ut. Och som läsare sitter du nästan och håller andan, när du befinner dig mitt i kaoset. Du nästan känner hur stenar faller från ovan ner omkring dig, och i nästa stund virvlar du bort i vattenmassorna.Historia är både spännande och kul när det är Kim som berättar!" Läraren Cecilia Andersson

”Kim har på ett imponerande sätt vävt in tidstypisk fakta i sin fängslande roman om tsunamikatastrofen i Lissabon. Boken levandegör Lissabon 1755 på ett gripande och engagerat sätt både kulturellt och geografiskt. Kim berättar med stor inlevelse om en världshistorisk katastrof. Bra inkörsport till staden Lissabons värld idag och igår! Givande introduktion till Lissabon som turistmål!” Märtha och Thomas Rebert


"Kim har en otrolig förmåga att göra personer och miljöer levande enbart genom sina ord. Jag kan med lätthet se, lukta och uppleva samma fasa som personerna i boken gör när de hamnar mitt i en naturkatastrof. Men mitt i allt elände finns även en vacker beskrivning av staden Lissabon som den kan ha sett ut före jordbävningen. Kim tar dig med på en underbar resa till hennes Lissabon. Hennes kärlek till staden lyser igenom i varje ord." Ingela Svensson


Spöket på Torpa Stenhus

Spöket på Torpa Stenhus är Kims FEMTIONDE bok! Wow! Helt enormt att hon har skrivit så många. Det är också den 6:e boken i serien Theo- och Ramonaäventyr, där läsarna bestämmer vad Kim ska skriva om.

Baksidestext till Spöket på Torpa Stenhus:
Lille spöket Gustav gör vad som helst för att förändra sitt livs historia. När Theo och Ramona kommer på besök till Torpa Stenhus ser han sin chans. Även Gustav Vasa är på besök på slottet för att fria till Katarina Stenbock, men hon har helt andra planer. När hon möter Ramona och Theo ser hon ett sätt att klara sig ifrån äktenskapet med den 40 år äldre kungen.

Det finns fler spöken på slottet, något Ramonas kusin Robert upptäcker genom ett obehagligt möte. Det får honom att tvivla på att han någonsin ska få återse sina vänner, utan att veta att Theo och Ramona har råkat lika illa ut som han.

Historia, sägner och spökhistorier vävs skickligt ihop till en spänningsfylld berättelse. De detaljrika miljöskildringarna får dig att längta efter att besöka platsen. Vem vet, kanske du möter något av Torpa Stenhus spöken?

Läsarnas omdömen om Spöket på Torpa Stenhus som släpptes 17 september 2018:
"Om du tycker om svensk historia, eller bara älskar Kim M Kimselius underbara böcker, kan jag rekommendera den nya boken Spöket på Torpa Stenhus. Theo, Ramona och Ramonas kusin Robert är på besök på den gamla borgen Torpa Stenhus. Fascinerat lyssnar de till guidens berättelser och iakttar de vackra sakerna i de stora salarna.Vad de inte vet, är att någon följer efter dem. Det lilla spöket Gustav har tröttnat på sin odödliga tillvaro. Nu har han utsett Ramona till att hjälpa honom. Det får omtumlande konsekvenser för dem alla. Kim beskriver platsen på ett oerhört fängslande sätt, och lär samtidigt mig som läsare om historiska skeenden som jag tidigare inte varit så insatt i. Och dessutom blir jag sugen på att själv besöka Torpa Stenhus ☺En fantastisk bok. Läs den!" Författaren Karin Sallander

"Det är så lätt att leva sig in i Kims böcker, de detaljrika miljöbeskrivningarna och starka karaktärerna får mig att tro att jag är med och upplever allt som jag läser om. Och visst får man en och annan kall kåre längs ryggraden under berättelsens gång." Ingela Svensson


Häxjakten
Häxjakten skrev Kim 1991 och i år fick den se dagens ljus. En bok inspirerad av Kims barndom och hennes skotska kamrat Kathleen.

Baksidestext till Häxjakten:
Kathleen är från Skottland och besöker sin brevvän Ulla i Sverige för första gången. De kommer till en plats där häxor brändes förr i tiden. Med ens är det som en tornado griper tag i flickorna och virvlar bort dem. De tror att de har förflyttats i tiden, men i verkligheten har de kommit till en annan dimension. Där jagar folket häxor och trollkarlar, där är magin ständigt närvarande och där finns det riktiga drakar. Jakten på Ulla och Kathleen startar direkt, eftersom folket tror att de är häxor. En mystisk trollkarl ställer till det för dem, när de kämpar för att överleva och hitta tillbaka hem.

Läsarnas omdömen om Häxjakten:
"Häxjakten är inte en av Kim M Kimselius vanliga historiska äventyr. Nog verkar den börja med en tidsresa när Ulla och Kathleen plötsligt befinner sig på en plats där man är på väg att bränna en häxa på bål, men efter att de räddat henne inser de att hon faktiskt är en riktig häxa! De har inte hamnat i en annan tid, utan i en annan dimension, där magi faktiskt existerar.
Här har vi ett riktigt häftigt fantasyäventyr där människor kan förtrollas till grodor, råttor eller eldsprutande drakar. Häxor och trollkarlar måste hjälpas åt för att lösa problemen.
Jag tyckte mycket om den här berättelsen, som på ett eller annat sätt förde tankarna till fantasygenrens ursprung i Alice i underlandet och Sagan om ringen, varvat med folksagor." Läraren Cecilia Andersson

"En fantastisk bok jag verkligen älskade.Jag har läst ut Häxjakten, en underbar bok och jag kan säga att det var bland det bästa jag har läst.Det bästa var den fantasifulla miljön, samt stämningen i berättelsen. Mycket fart och fläkt, med häxor, drakar och magi. --- Boken var spännande från början till slut. Jag fick massor av bra tips på hur man kan skriva spännande fantasy när jag läste. I betyg får boken en 5:a av 5 möjliga av mig." Författaren Karin Sallander

"Den här boken kunde jag knappt släppa taget om förrän jag hade läst ut den. Jag läste ut den på två dygn. Jag tyckte att den var bra mest för att den var spännande och det var lätt att förstå vad som hände.Något jag tyckte var extra spännande när de förvandlades till råttor och blev jagade av en katt.Jag rekommenderar boken till alla som gillar att läsa om historia och häxor. Boken får 5/5 solar." Isadora Ugarph Nordström

"En bok där gränsen mellan fantasi och verklighet är hårfin. Språket är innehållsrikt, målande och lätt att följa och spänningen stiger för varje kapitel. En bok att sträckläsa!" Ingela Svensson


10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär
Detta är 3:e Tre Hattarboken, som Kim M. Kimselius skrivit tillsammans med Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson. En lyckad författartrio som har mycket kunskap att dela med sig av.

Baksidestext till 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär:
Känns det ensamt i ditt kreativa yrke? Saknar du någon att bolla dina idéer med? Kanske är samarbete något för dig?

I den här boken får du goda råd av tre proffs, med sammanlagt 40 års erfarenhet av bokbranschen och egen erfarenhet av samarbete. Författaren Kim M. Kimselius, lektören Lennart Guldbrandsson och bokutgivningscoachen Kristina Svensson avslöjar de hemliga knepen för att samarbeta på ett positivt sätt och nå nya framgångar.

Läsarnas omdöme om 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär:
"För några veckor sedan gick jag med i en av Kim M. Kimselius läsgrupper eftersom jag var intresserad av att recensera Tre Hattars senaste bok ”10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär”.
Orsaken till mitt intresse är enkel: Jag vill ha en kreativ karriär som författare och tar gärna till mig tips och råd om hur man kan ha nytta av samarbete med andra kreativa själar. Det jag hoppas på är att finna några trevliga och utvecklande vägar framåt för min egen kreativa verksamhet.
Boken i sig är ett resultat av ett lyckat samarbete mellan författare. Tre hattar består av Kim M. Kimselius, Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson. Skrivarteamet har tidigare i samma serie släppt böckerna ”10 misstag författare gör” och ”10 tips för att leva på din kreativitet”. I den senaste boken bjuder de på rikligt med egna erfarenheter av både framgångsrikt och misslyckat samarbete. ”10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär” innehåller ett rikt smörgårdsbord av tips och uppslag för hur man kan åstadkomma lyckade samarbeten. Bland de bidragande gästskribenterna i boken märks bland andra Sofi Poulsen och Christina Gustavson.
Jag ser ”10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär” som ett uppslagsverk och ämnar prova på ett mindre antal av de samarbetsformer som nämns och sedan berätta om hur det fungerar för mig. I övrigt uppskattar jag att boken även behandlar negativa aspekter av samarbete och påpekar att inte alla människor trivs med att samarbeta, det är ok att vara en ensamvarg också. Samarbete ska inte vara ett tvång utan något som berikar verksamheten." Petronella Simonsbacka


"Jag tycker om att ni har olika erfarenheter. Tipsen i de olika kapitlen är användbara. Känns som det kommer att bli en bok med många postitlappar, vikninga och anteckningar i. En bok man kommer att ha nytta av som uppslagsverk inom samarbete och andra tänkvärda ord/tips för ett lyckat samarbete. Även för andra grupper än författare kan jag rekommendera denna bok. Ger boken en 4." Pia Hansen


Den magiska porten vid Färgargården
Den magiska porten vid Färgargården i 3:e boken i Färgargårdsserien. En novellsamling som Kim ger ut tillsammans med sina skrivkursdeltagare. Varje bok har ett tema, det här årets bok har fantasy som tema.

Baksidestext till Den magiska porten vid Färgargården:
Det du håller i handen är en portal till flera författares egna magiska världar. Låt dig inte luras av Färgargårdens idylliska skönhet. Det här är en plats som ingen annan på jorden, här finns öppningen till allt liv.Vid sällsynta tillfällen kan man stöta på något speciellt, ett skimmer, en dold väg, en port. Ta dig i akt, du har blivit varnad!


Flera författare har inspirerats av atmosfären i det gamla huset och berättelserna har vuxit fram. Genom novellerna får du se vad som händer när varken fantasi eller ord sätter några gränser. Vad är det för hemligheter som döljs på Färgargården? Finns där en magisk port? Läs, njut och försvinn bort i gränslandet mellan fantasi och verklighet.

Ja, det var de böcker vi har hunnit producera fram till Bokmässan i Göteborg 27-30 september 2018.

Men innan årets slut kommer ytterligare en bok av Kim M. Kimselius.


Staden på andra sidan Pyramiden
Staden på andra sidan Pyramiden är den 3:e boken i serien om Markus och Matilda. En fantasyserie som Kim kopplar av med.

Baksidestext till Staden på andra sidan Pyramiden:
En ny magiker har tagit makten i landet Hamingja, den magiska världen på andra sidan bubblan. Markus och Matilda lyckades inte ta sig hem till sin egen värld efter sina tidigare hjältedåd. De har förtrollats av en häxa och är nu en råtta och en hund. Trots sina djurkroppar bekämpar de ondskan. Någon de tror är vän visar sig vara fiende, någon som försvårar för dem att bli människor igen. Är de för alltid fast i Staden på andra sidan, eller är pyramiden deras räddning?

Sagt om serien Staden på andra sidan:
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson

Ja, det var årets nya böcker!


Blev du nyfiken på böckerna? Fråga efter dem på biblioteket eller hos din bokhandlare, annars finns dem på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus.

www.kimselius.se hittar du alla Kims signeringar och föreläsningar. Sidan uppdateras ständigt, så ta för vana att gå in ofta för att inte missa en signering nära dig.




Kika in på Kim M Kimselius hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om Kim och hennes böcker.

Här kan du köpa Kim M Kimselius böcker.


Inga kommentarer: