Välkommen till Roslagstext förlag

Här hittar du det mesta om Kim M. Kimselius och hennes böcker.


onsdag 11 april 2012

På flykt från andra världskrigets fasa

.
En rafflande bok som skildrar andra världskriget i ett ockuperat Frankrike: motståndsrörelsens kamp, judarnas öden, händelsen i Vélodrome d'Hiver i Paris, nedskjutna flygare, samt de franska invånarnas liv. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser.

Mitt i ett brinnande krig hamnar Theo och Ramona när de förflyttas i tiden till ett ockuperat Frankrike under andra världskriget. Tyskarna sänder många av landets invånare till koncentrationsläger och motståndsrörelsen mot de tyska soldaterna växer sig allt starkare. Theo och Ramona har inget annat val än att själva ge sig in i kampen, med stor risk att till slut förlora sina egna liv.

En ruskigt fascinerande historisk äventyrsbok om andra världskriget, som avslutas med en gedigen faktadel. 

 

OMDÖMEN OM BOKEN:

"Man sitter som på nålar ända till sista sidan." Ingela Svensson

 

"Den bästa bok Kim har skrivit!" Harry Eriksson
 
"Det här är en av Kims bästa böcker hittills!" Kristina Fridensköld

"Kim har faktiskt överträffat sig själv! ... Hon har funnit en ny vinkel i tidsresandet som är en riktig nervkittlare. ... LÄÄÄÄÄS!!!! Annelie Nilsson

"Detta är nog den bästa bok Kim M Kimselius har skrivit ... Jag satt på helspänn hela tiden, för det var dramatik från första till sista sidan." Kristina Simars Bokblogg.
    
"Något som är typiskt för författaren är hennes miljöskildringar, jag läser inte boken, jag är med i den. Jag är den tredje huvudpersonen. ... Jag ser vad dom ser, jag hör vad dom hör och jag kan till och med lukta det dom luktar!" Roxana Kaboli
     
"Författarinna som är väl värd att nämnas. Det här är dramatik, kan jag säga från sida ett till sista sidan. Vi vet aldrig vad som händer när Kim skriver sina historier. Kim M Kimselius är en OTROLIGT duktig författarinna på att få läsaren att hänga kvar." Bokgudinnan Ulrika Larsson
  
"Det här är en riktigt bra och spännande bok om förföljelser av judar under andra världskriget." BTJ, lektör Lars Karlstrand 

.

Inga kommentarer: