Välkommen till Roslagstext förlag

Här hittar du det mesta om Kim M. Kimselius och hennes böcker.


måndag 16 augusti 2010

Smakprov Theos Pompeji



"Du har en kraft
i din skrivning Kim, en kraft som gör så att jag inte läser din bok utan att jag är med i boken. Jag är Theo, jag är Ramona, jag är Pluto, JAG ÄR ALLA, när jag läser dina böcker. Jag gillade boken väldigt mycket. Detta är en av de bästa böckerna jag har läst av dig ''ännu''."

"En recensent jämförde dina tidigare böcker med Blytons Fem-böcker och jag kan bara hålla med. Fast med Theos Pompeji har du höjt ribban.”

"Du skriver magiskt, man vill inte sluta läsa. Jag vill inte det ska ta slut fast jag vill ändå veta hur det slutar."

"Det här är en väldigt fin öppning till hela bokserien om Theo och Ramona. Här får läsaren en utmärkt bakgrund och förståelse för Theos liv. Bra flyt, spännande och inte för otäck."

"Kimselius bästa bok hittills! Hennes språk har utvecklats alldeles otroligt. Nu väntar jag på nästa och nästa och nästa!"

"Ännu en härlig läsupplevelse. Jag fick rysningar i kroppen. Att få lära känna Theo mer ger även en ny krydda till de andra böckerna. Jag blir sugen på att läsa dem igen."

Klicka på bilden eller den här texten för att komma till Smakprov där du kan läsa och bläddra i boken.

En augustimorgon år 79, i staden Pompeji vid vulkanen Vesuvius, blir Theo vittne till något som förändrar hans liv för all framtid. Upplevelsen för honom till en sierska som uttalar en spådom, som gör att Theo kastar sig handlöst in i nya skrämmande händelser. Allt för att undvika det katastrofala öde som väntar.
En fascinerande bok om Theos liv i Pompeji, som vävs ihop med romartidens historia. Här får du följa de dramatiska händelser som formar Theo till den person han är när han möter Ramona. En bok fylld av nervpirrande äventyr i väntan på vulkanutbrottet som förintar Pompeji.

Detta är en bok som ger dig en starkare bild av Pompeji och Herculaneum. Du får ta del av vardagen, men också av de skrämmande händelser som förebådar vulkanutbrottet som förintar de båda städerna. Här möter du både Plinius den yngre och Plinius den äldre, två riktiga historiska personer som båda blev vittne till Vesuvius utbrott. Har du aldrig tidigare läst någon bok i Theo och Ramona-serien är detta en mycket bra bok att börja med! Du slutar inte läsa förrän du fått reda på hur det går... En bok läsarna redan tagit till sitt hjärta och höjt till skyarna.

.

Inga kommentarer: